میراث زمین

دانشجویان باستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوادکوه

میراث زمین

دانشجویان باستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوادکوه

‌ویژگی‌های حقوقی کتیبه کوروش تبیین شد



ازدهمین نشست تخصصی منشور کوروش با موضوع "ویژگی‌های حقوقی کتیبه کوروش" در سالن نشست‌های تخصصی موزه ایران باستان، صبح امروز برگزار شد.

به گزارش میراث آریا(chtn)، متخصص تاریخ حقوق باستان از دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا در این نشست به بررسی منشور کوروش از پنج بخش چون تاریخچه کتیبه و تحلیل متن آن، دین و سیاست دینی کوروش، نبونئید و روحانیون مردوک و حقوق بشر پرداخت.

حسین بادامچی اضافه کرد: با پیدا شدن کتیبه کوروش در سال 1879، اولین ویرایش و ترجمه آن سال 1880 در کمتر از یک سال منتشر شد.

وی با اشاره به اینکه کتیبه کوروش به دلیل ارتباط نزدیک با کتاب مقدس مورد توجه محققان غربی بوده، گفت: "هانس پیتر شودیگ" ویرایش استاندارد کتیبه را به عنوان سرآمد آثار پیشین در سال 2001 منتشر کرد.

این محقق کتیبه کوروش را در درجه اول جز کتیبه شاهان معرفی کرد و گفت: شاهان برای گرامیداشت واقعه خاص چون پیروزی در جنگ کتیبه‌ای را می نگاشته‌اند.

وی کتیبه را روایت رسمی تاریخ توصیف کرد و بیان داشت: تصویر کتیبه‌های شاهی می‌تواند به شدت یک طرفه و اغراق آمیز باشد.

متخصص تاریخ حقوق باستان در ادامه به تحلیل متن کتیبه کوروش در شش بخش پرداخت و گفت: سطر اول تا 19 شامل مقدمه تاریخی و نقش مردوک با افعال سوم شخص است.

وی با بیان اینکه سطر 20 تا 22 در مورد ورود کوروش و معرفی تبار وی با ضمیر اول شخص سخن می‌گوید، افزود: سطر 22 تا 34 به رفتار صحیح کوروش و بازگرداندن شهر به حالت طبیعی و نظم و فعالیت‌های عمرانی اشاره می‌کند.

بادامچی با بیان اینکه کتیبه‌های شاهی با سوم شخص یا اول شخص آغاز می‌شود، اظهار داشت: کوروش مقدمه تاریخ را با سوم شخص بیان کرده و سپس به معرفی خود با اول شخص پرداخته است.

وی سطر 38 تا 40 را جز قطعه‌های پیدا شده جدید مربوط به کتیبه کوروش دانست و گفت: سطر پایانی کتیبه کوروش، ماهیت آن را مشخص می کند.

این محقق به بررسی دین و سیاست دینی کوروش با اشاره به دو منبع چون کتاب مقدس و منابع یونانی پرداخت و گفت: شاهان پیشین، خود در مورد عظمت و سیاست انسان دوستانه شان صحبت کرده‌اند اما در مورد کوروش منابع دیگری نیز در مورد سیاست وی موجود است و این تفاوت کتیبه کوروش با کتیبه شاهان را مشخص می‌کند.

وی از جمله این منابع به کتیبه کوروش و وقایع نبونئید، منابع عبری و آثار نویسندگان یونانی اشاره کرد و افزود: محققان، خوش نامی کوروش را بهره مندی یهودیان و روحانیون بابل(مردوک) از سیاست کوروش می‌دانند به طوری که یهودیان در کتاب مقدس خود در مورد سیاست‌های کوروش نیز سخن گفته‌اند.

بادامچی چهار نظریه در مورد اختلاف رابطه نبونئید و روحانیون مردوک چون شیفته بودن نبونئید به خدایان ماه و اختصاص معبد به خدایان ماه، لغو امتیازات سنتی بین النهرین توسط شاه و محدود کردن قدرت انجمن‌های محلی و تغییر ریاست انجمن خدایان بین النهرین به خدایان ماه و تلاش شاه برای تصرف اموال معابد بیان کرد و افزود: کوروش با استفاده از این اختلاف، نظر روحانیون مردوک را به سمت خود جلب کرد.

وی با اشاره به وجود دو سیاست در بین النهرین شامل به اسارت گرفتن خدایان در هنگام فتح شهر و نسبت دادن فتح خود به خدایان شهر، بیان داشت: کوروش فتح خود را به حمایت خدایان شهر نسبت داد.

متخصص تاریخ حقوق باستان با بیان اینکه متن کتیبه کوروش اعلامیه نیست بلکه این کتیبه برای یادبود بنای ساخته شده توسط کوروش بوده است، یادآور شد: محتویات کتیبه کوروش جهان بینی و سیاست کوروش را به ما نشان می‌دهد.


منبع:chtn

نظرات 2 + ارسال نظر
سحر دوشنبه 6 دی‌ماه سال 1389 ساعت 11:55 ب.ظ http://mazaniha.com

سلام پویا جان
مثل همیشه از مطالب پر بارت استفاده کردم
امیدوارم با تمام تلاشی که میکنی بالاخره موفق شی تا ما رو ببری موزه ملی تا منشور و از نزدیک ببینیم
دیگه فرستی نمونده
با آرزوی موفقیت برای شما
سحر

نمیشه باید بریم لندن ببینیم

سماجون چهارشنبه 8 دی‌ماه سال 1389 ساعت 06:34 ب.ظ

سلام پویا جان
مرسی برای مطالبت
عزیزم فقط زود مارو ببر ببینیمش اخه میترسم تا ما بریم ببرنش

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد